U bent op vakantie in het heerlijke Spanje en na een geslaagde dag sightseeing besluit u nog even van de zon te genieten op een stoeltje aan het zwembad van uw hotel. Met een drankje in uw hand komt u helemaal tot rust. De fototas met uw Nikon fotocamera zet u onder de stoel waarop u aan het zwembad zit. In de veronderstelling dat u deze meeneemt naar uw hotelkamer zodra u weer opstaat. Onder de stoel staat uw tas veilig en wordt hij in elk geval niet nat. Rond 19:00 uur gaat u naar uw hotelkamer om u op te frissen om vervolgens ergens een hapje te gaan eten.

De volgende ochtend om 8:00 uur ontdekt u dat u de fototas vergeten bent. Onmiddellijk kijkt u bij het zwembad maar uw tas is niet meer te vinden. U doet navraag bij uw hotel maar ook dit levert u niets op. Tijdens de vakantie heeft u geen gelegenheid gevonden om aangifte te doen, maar bij thuiskomst belt u meteen uw verzekeraar om een beroep te doen op uw reisverzekering. Deze weigert echter de schade te vergoeden.

Dit scenario overkwam meneer Ter Horst. Na zijn vakantie in Spanje belde hij mij op om de schade door diefstal te melden. De fototas met inhoud betrof een schade van € 2.558. Nadat de claim ingediend was bij de verzekeraar volgde het bericht dat deze de claim heeft afgewezen. In dit blog vertel ik u hoe u deze situatie kunt voorkomen.

Biedt mijn reisverzekering dekking tegen diefstal?

Natuurlijk heeft u een reisverzekering om de schade te vergoeden die u ondervindt tijdens vakanties en reizen. Het is dan ook heel gewoon dat u een claim indient bij uw verzekeraar als uw spullen op vakantie gestolen worden of beschadigd raken. Daarna is het afwachten of u een vergoeding krijgt. Dit is namelijk niet altijd het geval…

Geen uitkering wegens nalatigheid

Verzekeraars schrijven in hun algemene voorwaarden meestal dat ze bij verlies of diefstal van uw spullen geen geld uitkeren als u onvoldoende voorzichtig bent geweest en niet al het redelijke hebt gedaan om diefstal te voorkomen. Daarnaast kan een verzekeraar uitkering ook weigeren doordat er enige tijd is verstreken tussen het verlies en het moment van de ontdekking. Hierdoor is er namelijk geen sprake van ‘een moment van onbedachtzaamheid’.

Maximale vergoeding

Als de claim voor diefstal van uw camera binnen alle voorwaarden en de dekking valt, dan is het de grote vraag hoeveel u terug krijgt voor uw gestolen camera. Uw spullen zijn binnen de reisverzekering tot een maximaal bedrag verzekerd en vaak geldt er een eigen risico. De maximale vergoeding bij verloren, gestolen of beschadigde bagage kan behoorlijk uiteen lopen. Zo keert de ene verzekeraar € 1.250 uit voor uw gestolen camera en de andere meer dan € 2.500. Let bij het afsluiten van een verzekering dus goed op de maximale vergoeding. Daarnaast gelden er flinke afschrijvingspercentages. Vooral voor audio-, video en computerapparatuur. Zo kan het gebeuren dat u voor uw dure digitale camera van 3 jaar oud nog nauwelijks iets vergoed krijgt.

Voorkom gedoe

Het laatste wat u kunt gebruiken na uw vakantie is onenigheid met uw verzekeraar. Om nog maar te zwijgen over alle ellende door diefstal. Zorg dus goed voor uw spullen en wees alert. Laat dure of waardevolle spullen zoals uw smartphone, camera of portemonnee nooit onbeheerd achter in een openbare ruimte. Reist u met het vliegtuig of de bus, neem uw waardevolle spullen dan mee in uw handbagage. Behalve dat u bij verlies onthand bent, loopt u ook het risico dat de verzekeraar niet uitkeert als u kostbare spullen in uw koffer opbergt.

Doe aangifte

Gaat het ondanks uw goede voorzorgsmaatregelen toch mis, zorg dan voor voldoende bewijsmateriaal. Verzekeraars verwachten dat er een proces verbaal aanwezig is. Doe hierom direct aangifte bij de lokale politie en neem een kopie van het proces verbaal mee. Let er op dat alle gestolen spullen op de aangifte zijn vermeld.

Hoe claimt u schade bij een reisverzekering?

Diefstal of schade claimen bij een reisverzekering is niet erg ingewikkeld. Het is vooral een kwestie van volledigheid en de juiste stappen ondernemen. Vul het schadeformulier zo volledig mogelijk in. Deze stuurt u samen met alle relevante bewijsstukken en uw proces verbaal op naar uw verzekeraar. Zorg ervoor dat u de schade zo snel mogelijk meldt bij uw verzekeraar. U kunt dit doen door telefonisch contact op te nemen met uw tussenpersoon. Wacht hier bij voorkeur niet mee tot u weer thuis bent.

Heeft u vragen over uw reisverzekering of een schade op vakantie? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help u graag verder.